Відділення
Національної служби посередництва і примирення
в Рівненській області

Стан соціально-трудових відносин в закладах професійно-технічної освіти Рівненщини

О. Турчинська, головний спеціаліст відділення НСПП в Рівненській області

Відділення НСПП в Рівненській області (далі – Відділення) на виконання Плану роботи НСПП на 2017 рік проводило у грудні 2017 року моніторинг стану соціально-трудових відносин (далі – СТВ) в закладах професійно-технічної освіти області.

З цією метою 08 грудня 2017 року відбулась робоча зустріч із представниками відділу професійно-технічної та вищої освіти управління освіти і науки Рівненської ОДА, під час якої обговоренні проблемні питання освітян.

На даний час в області налічується 26 навчальних закладів, які здійснюють підготовку робітничих кадрів. З них: 19 – професійно-технічні навчальні заклади (далі – ПТНЗ) державної форми власності, 2 – вищі навчальні заклади І-ІІ рівня акредитації, 4 – професійні заклади при установах виконання покарань та 1 – професійно-технічне училище відокремленого підрозділу приватної форми власності. Фінансування з місцевих бюджетів проводиться для 21 навчального закладу профтехосвіти, а саме: 5 навчальних закладів фінансуються з бюджету м. Рівне, по одному – з бюджетів м. Дубно та м. Острога, а 14 професійно-технічних закладів з обласного бюджету. При цьому фінансування здійснюється як з місцевих бюджетів, так і за рахунок освітньої субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам у частині здобуття учнями повної середньої освіти.

Під час зустрічі було констатовано, що внаслідок передачі ПТНЗ у 2017 році на місцевий рівень склалася напружена ситуація з їх функціонуванням. Існують такі місцеві бюджети, де є обмежений фінансовий ресурс. Якщо на утримання ПТНЗ у місті Рівному проблем немає і бюджети навчальних закладів затверджені на рік, то кошти з обласного бюджету на утримання 14 ПТНЗ у районах та інших містах області затверджені з дефіцитом, що погіршує стан СТВ в цих трудових колективах. 

Окрім цього, несприятливим чином на стан СТВ впливає і те, що в ПТНЗ існують різні умови оплати праці педагогічних працівників. Зокрема, педпрацівники, які викладають загальноосвітні предмети, мають вищі посадові оклади ніж ті, що читають профпредмети. Це дискримінує їх права та може погіршувати взаємовідносини в трудових колективах.

Дані висновки були підтвердженні Відділенням під час проведення моніторингу стану СТВ в Державному професійно-технічному навчальному закладі "Дубровицький професійний ліцей" м. Дубровиці та Вищому професійному училищі № 24 м. Корця, за результатами якого встановлено наявність чинників дестабілізації СТВ, які можуть спричинити виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).

Сторонам СТВ цих закладів детально роз'яснювались норми Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та рекомендувалось розв'язати протиріччя у правовий спосіб.